Poradnik dla biznesu

Umowa B2B – czym jest, jakie są jej wady i zalety?

Stojąc przed wyborem odpowiedniej oferty pracy z pewnością wiele osób zastanawia się nad tym, jaki rodzaj zatrudnienia będzie najlepszy. Ważne jest to, aby zdecydować się na najkorzystniejszy pod kątem własnej sytuacji życiowej. Z naszego artykułu dowiesz się, czym jest kontrakt B2B oraz jakie ma wady i zalety. Po przeczytaniu poradnika będziesz w stanie ocenić, czy taka opcja jest odpowiednia dla Ciebie.

Kontrakt B2B – co to jest? Z czym się wiąże?

Umowa B2B to kontrakt zawarty pomiędzy dwoma firmami (z ang. business–to–business). Nie ma znaczenia wielkość żadnego z przedsiębiorstw, gdyż pracują ze sobą na równych warunkach. Nie jest też istotny rodzaj prowadzonej działalności – umowa może być zawarta niezależnie od tego, czy jest to spółka akcyjna lub cywilna, czy jednoosobowa działalność gospodarcza.

Jedynym ograniczeniem takiego kontraktu jest to, że obydwie strony muszą być podmiotem gospodarczym. Z tego jedna zobowiązuje się wykonać ustalone usługi, a druga wypłacić wcześniej uzgodnione wynagrodzenie.

Umowa B2B – co należy wiedzieć o tym typie kontraktu?

Umowa B2B wiąże się z samozatrudnieniem. Oznacza to dodatkowe formalności dla osoby, która dotychczas była zatrudniona w firmie w charakterze pracownika. Poniżej dowiesz się, w jaki sposób można podpisać kontrakt B2B, z jakimi kosztami się wiąże oraz jak go wypowiedzieć.

Przejście na B2B a umowa o pracę

Najczęściej chęć ograniczenia kosztów związanych z utrzymaniem pracownika decyduje o tym, że pracodawca proponuje mu kontrakt B2B. Aby na niego przejść:
 
  • musi dojść do zakończenia stosunku pracy, czyli wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony bądź nieokreślony – możliwe jest również przejście z umowy zlecenie na B2B u tego samego pracodawcy;
  • pracownik powinien założyć jednoosobową działalność gospodarczą – wymaga to złożenia wniosku o wpis do CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, co można zrobić listownie, w urzędzie gminy lub miasta bądź przez internet;
  • pracownik zawiera z dotychczasowym pracodawcą nową umowę o charakterze cywilnoprawnym.

Aby umowa B2B była ważna, nie może nosić znamion stosunku pracy. Oznacza to, że nie powinna być wykonywana pod kierownictwem pracodawcy oraz w miejscu i czasie określonym przez niego. Właściciel JDG musi zachować pełną samodzielność.

Nie ma przeszkód do tego, aby przedsiębiorca łączył działalność gospodarczą i umowę o pracę. W tym wypadku musi jednak uważać, aby nie naruszył przepisów o nieuczciwej konkurencji podczas świadczenia usług na rzecz innych kontrahentów niż dotychczasowy pracodawca. Dlatego w umowie B2B warto zadbać o transparentne, całkowicie jasne dla obu stron warunki współpracy.

Szukasz pomysłu na biznes? Sprawdź, jakie mamy pomysły i propozycje >>

Umowa B2B – koszty pracodawcy i przedsiębiorcy

Umowa o współpracę B2B znosi wiele obowiązków, które dotychczas miał pracodawca. Nie musi opłacać za pracownika składek społecznych i zdrowotnych oraz podatków. Dotyczy to również wynagrodzenia za czas choroby.

Koszty działalności ponosi przedsiębiorca, który musi:
 
  • wystawiać faktury, odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy oraz uiszczać podatek VAT, a także rozliczać się z urzędem skarbowym;
  • opłacać składki do ZUS-u.

Zwykle niezbędne jest również skorzystanie z usług biura rachunkowego, co oznacza dodatkowe wydatki. Aby policzyć, jakie składowe wynagrodzenia ma umowa B2B, kalkulator dostępny w internecie jest świetnym sposobem na ich dokładne określenie.

Podsumowanie działań po każdym miesiącu na B2B jest podstawą do wystawienia określonej faktury
 

Wypowiedzenie umowy B2B – jak to zrobić?

Kontrakt B2B może zostać wypowiedziany na 2 sposoby:
 
  • na mocy porozumienia obydwu stron, gdy na przykład zgodnie uznały, że dalsza współpraca nie jest opłacalna;
  • na drodze jednostronnego oświadczenia woli – może do tego dojść w przypadkach przewidzianych w przepisach prawa, w tym wówczas, gdy jedna ze stron nie dopełniła obowiązków określonych w umowie, czyli na przykład nie wykonała świadczenia w terminie.

Rozwiązanie umowy B2B powinno nastąpić z ważnych powodów. Jeśli strona, która wypowiedziała umowę, nie jest w stanie ich udowodnić, sąd może nałożyć na nią obowiązek naprawienia szkody. Przykładem jest wypłata utraconego wynagrodzenia.

Kontrakt B2B – czy warto go zastosować?

Umowa B2B rodzi konkretne skutki dla dotychczasowego pracodawcy, jak również pracownika, który staje się przedsiębiorcą. Warto wiedzieć, jakie zalety i wady są z nią związane.

Jakie zalety ma kontrakt B2B?

Umowa o pracę jest najbardziej kosztownym typem umowy dla pracodawcy. Kontrakt B2B pozwala ograniczyć wiele wydatków związanych z zatrudnieniem na pełen etat. Dodatkowe opłaty wynoszą około 40% samego wynagrodzenia, przez co wielu pracodawców chętnie zgadza się na współpracę business–to–business. Dodatkowym atutem kontraktu B2B dla pracodawcy jest brak konieczności zapewniania sprzętu potrzebnego do pracy oraz miejsca, w którym pracownik ma wykonywać swoje zadania.

Jeśli chodzi o zalety, które w zamian za podpisanie kontraktu B2B otrzymuje zatrudniony, to obejmują one:
 
  • Możliwość współpracy z wieloma firmami. W większości firm taki rodzaj umowy nie wyklucza otrzymywania zleceń z kilku przedsiębiorstw naraz, co przekłada się na możliwość łatwego zwiększenia zarobków.
  • Elastyczność. Mowa tutaj o elastyczności nie tylko godzin pracy, ale również miejsca, z którego chcesz pracować. Zleceniodawcę nie powinny interesować godziny pracy zleceniobiorcy, ale również i miejsce jego pracy, jeśli zlecenia mogą być wykonywane zdalnie. 
  • Odliczanie kosztów. Umowa B2B spowoduje, że masz możliwość odliczania kosztów, które są niezbędne do tego, aby prawidłowo świadczyć usługi. W zależności od tego, co jest potrzebne, aby wykonać pracę ustaloną w umowie, może to być np. koszt zakupu laptopa czy paliwa.
  • Wynagrodzenie. Jest to chyba najważniejszy element całej układanki i rzecz, na którą najwięcej osób zwróci uwagę przy wyborze odpowiedniej formy zatrudnienia. 

Wyższe wynagrodzenie na kontrakcie B2B bardzo często spowodowane jest tym, że pracodawca pozbywa się obowiązku płacenia wszystkich składek za pracownika. W momencie zawarcia takiej umowy opłacanie składek i pozostałych kosztów związanych z prowadzeniem firmy pozostaje w rękach zleceniobiorcy. 

Współpraca na B2B to także odpowiedzialność za prowadzenie swojego biznesu
 
Sprawdź, jakie oferty dla przedsiębiorców przygotował T-Mobile >>

Współpraca B2B – największe wady

Patrząc na wszystkie zalety tej formy zatrudnienia, można by stwierdzić, że jest ona idealna – daje swobodę oraz większe zarobki. Warto jednak zwrócić też uwagę na jej wady, które mogą czasami stanowić barierę nie do przejścia.
 
  • Koszty na własną rękę. Wszystkie koszty, które wcześniej opłacał pracodawca, przechodzą w ręce zleceniobiorcy. Wiąże się to z koniecznością współpracy z księgową/księgowym, dostarczaniem odpowiednich dokumentów co miesiąc, opłacaniem składek ZUS, podatków itp. Oczywiście nie zostajesz z tym wszystkim sam. Po to masz możliwość skorzystania z pomocy osób trzecich, takich jak księgowi, których zatrudnisz właśnie po to, aby mogli Ci doradzić, co zrobić, aby ponosić mniejsze koszty.
  • Brak benefitów. Dotychczasowe bony, imprezy, wyjazdy nie będą dalej obowiązywały, jeśli zdecydujesz się na kontrakt B2B. Są to dodatki zarezerwowane dla osób zatrudnionych na etat.
  • Konieczność prowadzenia działalności gospodarczej. Niezależnie od tego, jaki rodzaj działalności wybierzesz, musisz prowadzić JDG. Dla niektórych osób będzie to zbyt dużym obciążeniem.
  • Zmiana rodzaju zatrudnienia. Jeśli zmienisz formę zatrudnienia na B2B w firmie, w której pracowałeś na etacie, utracisz możliwość korzystania z niższej składki preferencyjnej ZUS oraz nie będziesz mógł wybrać opodatkowania w formie liniowej. Nie dotyczy to sytuacji, gdy będziesz świadczyć zupełnie inne usługi w firmie niż dotychczas.

B2B a umowa o pracę – co wybrać?

Tej decyzji nikt nie podejmie za Ciebie – to Ty musisz zdecydować, czy kontrakt B2B Ci odpowiada i czy udźwigniesz wszystkie obowiązki z nim związane. Ważne jest, aby decyzję podejmować trzeźwo i nie patrzeć tylko na większe zarobki, swobodę oraz elastyczność, ale nawet na czynniki takie jak sytuacja w domu czy sytuacja zdrowotna. Niektóre z tych czynników mogą bowiem uniemożliwić przejście na taką formę zatrudnienia.