Poradnik dla domu
Brak Wi-Fi – możliwe przyczyny

Czy kiedykolwiek borykałeś się z brakiem Wi-Fi w domu lub w pracy, nie wiedząc, co może być przyczyną? Artykuł pomoże Ci zrozumieć, co może stać za tym irytującym problemem. Przyjrzymy się różnym potencjalnym przyczynom braku Wi-Fi, począwszy od awarii routera, po kwestie związane z dostawcą usług internetowych. Przedstawiamy porady na temat diagnozowania i rozwiązywania najczęstszych usterek.
Sieć Wi-Fi – co to takiego?
Wi-Fi to grupa standardów, które umożliwiają dostęp do sieci bezprzewodowej. Za ich pomocą różne urządzenia, jak komputery, routery, smartfony, tablety czy drukarki, mogą łączyć się ze sobą.
Sieć Wi-Fi do przesyłu danych wykorzystuje fale radiowe o określonych częstotliwościach, zwykle 2,4 oraz 5 GHz. Aby ją włączyć, wejdź w ustawienia telefonu, a dalej w:
Sieć Wi-Fi do przesyłu danych wykorzystuje fale radiowe o określonych częstotliwościach, zwykle 2,4 oraz 5 GHz. Aby ją włączyć, wejdź w ustawienia telefonu, a dalej w:
- zakładki „Sieć i internet” oraz „Internet”, gdzie trzeba kliknąć nazwę odpowiedniej sieci (telefon z Androidem);
- sekcję „Wi-Fi”, w której należy stuknąć nazwę sieci (iPhone).
Warto ustawić hasło, aby zabezpieczyć sieć przed dostępem ze strony nieuprawnionych osób. Przydatna jest opcja automatycznego ponownego łączenia, dzięki której nie musisz każdorazowo po połączeniu z internetem wpisywać hasła.
Czytaj, jak zmienić i zabezpieczyć hasło do Wi-Fi >>
Wi-Fi ma wiele zalet, wśród których najważniejsze to:
- mobilność – brak kabla ułatwia korzystanie z sieci w różnych miejscach;
- możliwość surfowania po internecie na wielu urządzeniach;
- łatwość instalacji.
Wady Wi-Fi to niewielki zasięg, zwykle do 90–150 m, oraz mniejsza prędkość transmisji danych w porównaniu do łączy kablowych. Występuje również spora podatność na zakłócenia, które wynikają na przykład z pracy innych urządzeń używanych w domu.
Jak rozpoznać problem z Wi-Fi?
Jeśli Wi-Fi nie działa prawidłowo, objawami może być:
- częste rozłączanie sieci;
- spadek prędkości łącza;
- brak sygnału Wi-Fi;
- pojawienie się znaku wykrzyknika przy ikonie Wi-Fi.
Dowiedz się więcej na temat prędkości internetu przez Wi-Fi >>
Warto od razu zaradzić takim problemom, gdyż brak internetu może być bardzo uciążliwy. Nowoczesne telefony dostępne w naszym sklepie zapewniają obsługę standardu LTE czy sieci 5G. Dzięki temu możesz szybko przeglądać strony WWW, komunikować się ze znajomymi czy streamować wysokiej jakości materiały wideo. Jeśli Wi-Fi nie działa, zostaniesz pozbawiony takich możliwości.

Brak Wi-Fi w laptopie czy smartfonie – jakie są przyczyny?
Gdy sieć Wi-Fi nie ma dostępu do internetu, przyczyny mogą być różne. Dotyczy to:
- tego, że do określonego miejsca, na przykład ze względu na grube ściany, nie dociera sygnał sieci bezprzewodowej;
- błędów w systemie, które uniemożliwiają prawidłowe działanie internetu;
- zainfekowania sprzętu złośliwym oprogramowaniem;
- włączonego trybu samolotowego – poznasz to po tym, że obok ikon zasięgu i baterii znajduje się symbol samolotu;
- problemu z kartą sieciową i braku odpowiednich sterowników;
- nieprawidłowej konfiguracji routera, na przykład pod kątem pasm częstotliwości.
Problem z Wi-Fi może wynikać ponadto z wprowadzenia błędnego hasła do sieci albo poluzowanego lub uszkodzonego kabla do routera. Z kolei gdy smartfon czy tablet widzi Wi-Fi, ale nie łączy się z internetem, przyczyną może być usterka telefonu lub blokada połączenia przez program antywirusowy.

Co zrobić, jeśli Wi-Fi nie działa?
Gdy zauważysz brak połączenia z siecią, warto samodzielnie wykonać proste czynności:
- sprawdź, czy internet jest uruchomiony – świadczy o tym podświetlona ikonka Wi-Fi (3 zaokrąglone łuki z kropką pod nimi);
- zweryfikuj, czy ustawiono ograniczenia zużycia danych komórkowych, co może skutkować zmniejszeniem prędkości sieci – zrobisz to w ustawieniach telefonu, w sekcjach „Sieć komórkowa” (telefon z Androidem) bądź „Dane mobilne” (iPhone);
- wyłącz i po kilkunastu sekundach ponownie włącz telefon;
- uruchom oprogramowanie antywirusowe;
- zresetuj router – wystarczy go odłączyć od zasilania na kilkanaście sekund i ponownie włączyć;
- wzmocnij sygnał Wi-Fi na przykład przez zmianę lokalizacji routera – warto go ustawić w centralnej części domu lub mieszkania i tam, gdzie nie będą go zasłaniały grube ściany lub meble;
- odinstaluj ostatnio pobrane aplikacje;
- zaktualizuj system operacyjny;
- sprawdź kable w routerze i ewentualnie je dociśnij.
Brak Wi-Fi w laptopie czy smartfonie – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji >>
Jeśli takie działania nie pomogą, skontaktuj się z dostawcą internetu (nierzadką przyczyną jest awaria sieci) albo udaj się do punktu naprawy telefonów czy laptopów (problemem może być uszkodzenie sprzętu). Aby cieszyć się dostępem do szybkiej i wydajnej sieci, pamiętaj o wyborze rzetelnego operatora, jak T-Mobile. Nasz internet mobilny działa w technologiach 4G/LTE lub 5G, które wyróżnia duża prędkość (do 90 MB/s) i bezawaryjna praca.
Wi-Fi as a service? Czytaj więcej o tym rozwiązaniu, zaletach i możliwościach biznesowych jakie daje usługa udostępniania Wi-Fi Klientom.