Poradnik dla biznesu

Bezpieczeństwo transakcji mobilnych – jak chronić finanse firmy i dane klientów?

Z naszego poradnika dowiesz się, co zrobić, aby każda transakcja mobilna realizowana przez klientów Twojej firmy przebiegła bezpiecznie. Podpowiemy Ci, jak wdrożyć płatności mobilne w firmie oraz jak stworzyć skuteczną ich ochronę przed hakerami.

Transakcje mobilne są coraz popularniejsze ze względu na ogromną wygodę podczas opłacania zakupów czy rachunków. Jeśli udostępniasz je w swojej firmie, musisz wiedzieć, jak zapewnić bezpieczeństwo podczas ich realizacji. Przeczytaj, co to jest transakcja mobilna, jakie są jej rodzaje oraz jakie środki należy zapewnić w firmie, aby przebiegła bez zakłóceń.
SPIS TREŚCI
 

Czym jest transakcja mobilna?

To płatność realizowana za pośrednictwem urządzenia mobilnego, czyli smartfona, smartwatcha czy tableta. Jest ona wykonywana na odległość, przy wykorzystaniu technologii NFC czy internetu. Dzięki niej nie trzeba nosić ze sobą portfela ani karty płatniczej, aby zapłacić za zakupy w sklepie.

Jakie są płatności mobilne? NFC, BLIK, Google Pay

Transakcja mobilna – co to jest, biorąc pod uwagę różne rodzaje płatności?
 
  • Płatności zbliżeniowe – wykorzystuje się je w trakcie zakupów w sklepach stacjonarnych. Dotyczy to NFC czy BLIK-a.
     
  • Płatności zdalne – są stosowane podczas zakupów w sklepach online. Przykłady to Google Pay, Apple Pay, BLIK oraz PayU.

Jak sprawić, aby transakcja mobilna była obsługiwana w firmie?

Płatności mobilne NFC czy BLIK to ogromna wygoda dla Twoich klientów, dlatego warto je wdrożyć w swojej firmie. W pierwszej kolejności wybierz operatora. Wszystkie informacje dotyczące poszczególnych dostawców, w tym opinie użytkowników na ich temat, bez problemu znajdziesz w internecie. Następnie:
 
  • zintegruj dany system z własnym sklepem – może być do tego potrzebna pomoc programisty;
     
  • przetestuj, czy bramka płatności działa prawidłowo;
     
  • poinformuj swoich klientów, na przykład w social mediach, że uruchomiłeś nowe kanały płatności.

Transakcja mobilna – dlaczego warto wiedzieć, jak bezpiecznie ją zrealizować?

Jest to potrzebne, aby dane firmowe oraz dane klientów były niezagrożone i nie zostały przechwycone przez hakerów, a następnie wykorzystane do kradzieży tożsamości albo pieniędzy z kont bankowych. Bezpieczne i wygodne płatności mobilne NFC, Google Pay albo BLIK pozwolą zwiększyć zaufanie klientów względem Twojej firmy i sprawią, że będą oni chętnie powracać, aby korzystać z jej oferty. Przyczynią się do budowania jej pozytywnego wizerunku oraz do wzrostu poziomu jej konkurencyjności. Bez bezpiecznych transakcji mobilnych, tak jak bez zróżnicowanych form dostawy oferowanych klientom, trudno jest utrzymać się na rynku.

Szukasz szybkiego, wydajnego i bezpiecznego internetu dla firmy? Spójrz, na co zwrócić uwagę przy jego wyborze oraz jak go dodatkowo ochronić przed atakami hakerów >>

Jak skutecznie zabezpieczyć płatności mobilne NFC czy BLIK i ochronić dane firmowe oraz klientów?

Warto wiedzieć nie tylko, co to jest transakcja mobilna w firmie, ale też w jaki sposób można ją zabezpieczyć przed atakami cyberprzestępców. Działania z tym związane można oprzeć na różnych sposobach, które zwykle nie wymagają dużych nakładów finansowych.

Zobacz także: Jak skonfigurować internet w telefonie?

Płatności mobilne w firmie - jak zadbać o ich bezpieczeństwo - lista - infografika

Wdrażaj zaufane systemy płatności

Aby uruchomić płatności mobilne NFC czy Google Pay w firmie, postaw na jeden ze sprawdzonych systemów. Przykłady to:
 
  • Przelewy24;
     
  • Blue Media;
     
  • PayU;
     
  • Dotpay.

Trzeba jednak pamiętać, że oferta takich serwisów jest zwykle ograniczona do wybranych form płatności. Obejmują one przeważnie e-przelewy i karty płatnicze, a czasem też BLIK-a. Jeśli chcesz udostępnić swoim klientom również inne sposoby płatności mobilnych, w tym Google Pay czy Apple Pay, postaw na system Fondy, Paynow albo eWallets.

Zastosuj certyfikat SSL

SSL to protokół sieciowy, który służy do zabezpieczenia komunikacji między Twoim e-sklepem a klientami. Dzięki szyfrowaniu danych nie musisz obawiać się ich wycieku. Certyfikat SSL możesz wygodnie zamówić na przykład u dostawcy hostingu. Nie musisz nawet za niego płacić – dostępne jest bezpłatne rozwiązanie Let’s Encrypt.

Wprowadź weryfikację wieloetapową

To kolejny sposób, aby każda transakcja mobilna została zrealizowana bezpiecznie przez Twoich klientów. Weryfikacja wieloetapowa polega na potwierdzaniu transakcji zarówno za pomocą loginu i hasła, jak również wiadomości SMS-owej albo specjalnego klucza uwierzytelniającego. Taki sposób autoryzacji to zwiększona ochrona przed wyciekiem danych.

Stale ucz swoich pracowników i klientów na temat zagrożeń online

Taka edukacja może być realizowana za pośrednictwem szkoleń dla pracowników, a także własnej strony internetowej (w przypadku klientów). Warto podkreślać potrzebę stosowania silnych i unikalnych haseł podczas logowania do każdego serwisu czy aplikacji mobilnej, regularnego aktualizowania oprogramowania antywirusowego na telefonach oraz dokładnego sprawdzania nadawców wiadomości mailowych czy SMS-owych i unikania klikania w podejrzane linki.

Szkolenie z bezpieczeństwa w biurze 

Dowiedz się więcej na temat zabezpieczenia danych w telefonie: Dlaczego jest to ważne? Jak skutecznie zabezpieczyć swój telefon? >>

FAQ

1. Na czym polega płatność mobilna?

To płatność realizowana w sklepach stacjonarnych czy internetowych za pomocą urządzenia mobilnego (smartfona, smartwatcha, tableta).

2. Jak działa płatność mobilna?

Może zostać wykonana zbliżeniowo, na przykład przy wykorzystaniu technologii NFC, lub zdalnie, za pośrednictwem BLIK-a albo serwisu PayU.

3. Czy płatności mobilne są bezpieczne?

Tak, ale tylko, gdy korzysta się ze sprawdzonych systemów płatności i stosuje się odpowiednie zabezpieczenia w telefonie (oprogramowanie antywirusowe, silne i unikalne hasła itp.).

4. Co to są zbliżeniowe płatności mobilne?

To płatności realizowane w sklepach stacjonarnych za pomocą technologii NFC albo systemów typu Google Pay czy Apple Pay. Aby je zatwierdzić, wystarczy przyłożyć telefon do terminala.

5. Jak ustawić płatności mobilne?

Po wybraniu operatora trzeba zintegrować dany system z własnym e-sklepem. Może do tego być potrzebna pomoc programisty.

Inne artykuły z tej kategorii