Poradnik dla użytkownika
Zgody marketingowe podczas podpisywania umowy – czy są konieczne?

Zgoda marketingowa nierzadko pojawia się przy różnych umowach. W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania: czy taka zgoda jest obligatoryjna i czy zawsze trzeba ją wyrazić? Poza tym sprawdzimy, jakie są rodzaje takiej zgody i na co uważać przy jej wyrażaniu.
Zgoda marketingowa może być stosowana na przykład przy podpisywaniu nowej umowy na abonament telefoniczny. Czy jednak taka zgoda zawsze jest wymagana? Co zapewnia ewentualne jej zaznaczenie i z jakimi uprawnieniami się wiąże? Jak ją wycofać?
Zgoda marketingowa może być stosowana na przykład przy podpisywaniu nowej umowy na abonament telefoniczny. Czy jednak taka zgoda zawsze jest wymagana? Co zapewnia ewentualne jej zaznaczenie i z jakimi uprawnieniami się wiąże? Jak ją wycofać?
SPIS TREŚCI
- Co to jest zgoda marketingowa?
- Jakie cechy nosi zgoda na udostępnienie danych osobowych?
- Kiedy i w jakich celach może być stosowana zgoda marketingowa?
- W jaki sposób może być wyrażona zgoda na przekazanie danych osobowych innemu podmiotowi?
- Jak wycofać zgody marketingowe? Na co uważać w ich ramach?
- FAQ
Co to jest zgoda marketingowa?
To inaczej zgoda na udostępnienie danych osobowych. Jest oświadczeniem woli wyrażonym przez osobę fizyczną, które daje podstawy do przetwarzania jej danych w celach marketingowych czy sprzedażowych. Taka zgoda powoduje, że można otrzymywać od określonych podmiotów różnego rodzaju informacje handlowe albo reklamowe.
Jakie cechy nosi zgoda na udostępnienie danych osobowych?
Aby zgoda na przekazanie danych osobowych innemu podmiotowi została uznana za ważną, powinna spełniać kilka przesłanek. Dotyczą one jej:
- dobrowolności – klient nie może zostać przymuszony do podpisania takiej zgody;
- konkretności – zgoda marketingowa musi dotyczyć określonego celu przetwarzania danych osobowych;
- jednoznaczności – taka zgoda musi być wyraźna i nie może wynikać z domniemania, co oznacza, że nie może być wyrażona w formie braku sprzeciwu na nią.
Ważna jest również cecha dotycząca świadomości. Odnosi się ona do tego, że użytkownik musi zostać dokładnie poinformowany, na co wyraża zgodę oraz kto będzie przetwarzał jego dane.
Czy zgoda marketingowa może być konieczna przy podpisaniu umowy?
Nie, nigdy nie możesz zostać przymuszony do jej wyrażenia. Czasem jednak warto ją podpisać. Dzięki niej, na przykład w ramach abonamentu T-Mobile, będziesz mógł skorzystać z określonych bonusów, takich jak obniżka comiesięcznego zobowiązania.
Kiedy i w jakich celach może być stosowana zgoda marketingowa?
Zgoda na udostępnienie danych osobowych może zostać zastosowana podczas komunikacji elektronicznej, na przykład między e-sklepem a jego klientami. Wykorzystuje się ją również w trakcie a-mail marketingu, profilowania konsumentów czy analizy ich zachowań na rynku zakupowym. Pozostałe przykłady to promocja nowych produktów, budowa bazy klientów oraz personalizacja ofert handlowych.
W jaki sposób może być wyrażona zgoda na przekazanie danych osobowych innemu podmiotowi?
Spotykana jest zgoda marketingowa na:
- kontakt za pośrednictwem zautomatyzowanych systemów elektronicznych;
- przesyłanie informacji handlowych za pomocą telefonu czy komputera;
- prowadzenie działań reklamowych skierowanych bezpośrednio do danej osoby;
- zautomatyzowane podejmowanie decyzji na podstawie zachowań użytkownika końcowego.
W praktyce działania niektórych podmiotów można spotkać te formy zgody marketingowej, które zostały zakazane. Chodzi w szczególności o spaming, a więc rozpowszechnianie niezamówionych informacji handlowych czy reklamowych. Inny przykład to wysyłanie materiałów użytkownikowi, który podczas realizacji transakcji podał swój numer telefonu czy mailowy, ale nie wyraził zgody na otrzymywanie takich materiałów. Gdy spotkasz się z jedną z takich form, warto poinformować o tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Zobacz ponadto: Co to jest spam, jakie są jego najczęstsze formy oraz jak można się przed nim ochronić?
Jak wycofać zgody marketingowe? Na co uważać w ich ramach?
Zgoda na udostępnienie danych osobowych może zostać wycofana w dowolnym momencie i bez podania przyczyny. Wystarczy wysłać maila czy list tradycyjną pocztą albo skontaktować się z danym podmiotem telefonicznie. Niektóre firmy umożliwiają wygodne wycofanie zgód również na swoich stronach, za pomocą kilku kliknięć.
Pamiętaj, aby w każdym przypadku dokładnie czytać treści umów oraz dołączonych do nich zgód marketingowych. Dzięki temu w wielu przypadkach unikniesz niepotrzebnego podawania swoich danych innym firmom i otrzymywania niechcianych reklam. Ważne jest to, że wypowiedzenie umowy nie jest równoznaczne z wycofaniem zgód marketingowych, dlatego należy zrobić to oddzielnie dla każdej z nich.
Warto dodać, że zgoda marketingowa nierzadko może być bardzo przydatna. Dzięki niej możesz bowiem otrzymywać dostęp do wyjątkowych ofert, a także korzystać z różnych promocji, również tych, które są organizowane przez partnerów danego podmiotu.
FAQ
1. Co to jest zgoda marketingowa?
To zgoda na udostępnienie danych osobowych w celach handlowych lub marketingowych.
2. Jak wyrazić zgody marketingowe?
Zwykle trzeba zaznaczyć odpowiednie okienka czy pola w formularzu papierowym albo elektronicznym.
3. Jaka jest kara za brak zgody marketingowej?
Jeśli jakiś podmiot wysyła materiały handlowe czy reklamowe bez zgody użytkownika, może narazić się na wysoką karę finansową nakładaną przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej – nawet do 1 mln zł.
4. Jak powinna wyglądać zgoda?
Zgoda marketingowa musi mieć charakter dobrowolny, a więc nie można uzależnić podpisania jakiejś umowy od wyrażenia takiej zgody. Poza tym powinna ona dotyczyć określonego celu przetwarzania danych i jednoznacznie wskazywać, jakich działań dotyczy.





