Poradnik dla biznesu
Ochrona danych w telefonach służbowych – praktyczne porady i najlepsze praktyki

W naszym artykule znajdziesz wszystko na temat ochrony danych w smartfonach używanych do realizacji obowiązków zawodowych. Dowiesz się, jak wygląda ich monitoring oraz jaka jest skuteczna kontrola telefonu służbowego.
Telefon służbowy wymaga rozbudowanej ochrony, aby nie doszło na przykład do wycieku danych firmowych. Jak wygląda zabezpieczenie i monitoring telefonów służbowych? Jakie są kluczowe zasady z tym związane? Przeczytaj w artykule.
Telefon służbowy wymaga rozbudowanej ochrony, aby nie doszło na przykład do wycieku danych firmowych. Jak wygląda zabezpieczenie i monitoring telefonów służbowych? Jakie są kluczowe zasady z tym związane? Przeczytaj w artykule.
SPIS TREŚCI
- Dlaczego potrzebna jest rozbudowana ochrona i kontrola telefonu służbowego?
- Czy telefon służbowy może być na podsłuchu?
- Telefon służbowy i prywatny w jednym – najważniejsze zagrożenia
- Telefon służbowy – zasady skutecznej ochrony i kontroli
- FAQ
Dlaczego potrzebna jest rozbudowana ochrona i kontrola telefonu służbowego?
Telefony służbowe w firmie to absolutny must have. Dzięki nim oraz abonamentowi z nielimitowanymi rozmowami czy internetem można na przykład swobodnie komunikować się ze współpracownikami oraz klientami. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na bezpieczne korzystanie z takich urządzeń. Jest to potrzebne, aby zapobiec skutkom ataków hakerskich, w tym:
- wyciekom danych firmowych, które mogą być przechowywane na przykład w chmurze;
- blokadzie dostępu do serwerów i urządzeń firmowych;
- kradzieży pieniędzy zgromadzonych na kontach firmowych czy prywatnych.
Jeśli wykorzystuje się telefon służbowy, zasady bezpieczeństwa są ważne także z tego powodu, aby uchronić się przed koniecznością zapłaty okupu. Hakerzy mogą go zażądać w zamian za odzyskanie dostępu do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.
Poznaj wszystkie zasady, zalety i wady związane z wykorzystywaniem telefonów służbowych >>
Czy telefon służbowy może być na podsłuchu?
Podsłuchiwanie telefonów służbowych przez hakerów to ogromne zagrożenie, które wymaga skutecznego przeciwdziałania. Podsłuch może bowiem doprowadzić do przechwycenia przez przestępców poufnych danych, które mogą zostać następnie wykorzystane na przykład przez konkurencję.
Jeśli wykorzystywany jest telefon służbowy, przepisy wskazują, że pracodawca może założyć w nim podsłuch, ale tylko w ściśle określonych przez prawo przypadkach. Jest tak wtedy, gdy pracownik wyrazi na to zgodę albo przełożony podejrzewa go o popełnienie poważnego przestępstwa.
Przeczytaj więcej na ten temat: Jakie są sposoby, żeby sprawdzić, czy telefon jest podsłuchiwany?
Telefon służbowy i prywatny w jednym – najważniejsze zagrożenia
Niektórzy pracownicy mają jednego smartfona, którego wykorzystują zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych. Może to rodzić istotne zagrożenia dla bezpieczeństwa danych. Wiążą się one z tym, że czasem trudno jest oddzielić od siebie te dwie sfery życia.
Na przykład uszkodzenie czy zgubienie telefonu służbowego albo przypadkowe skasowanie danych znajdujących się w nim może doprowadzić do utraty ważnych plików firmowych. Z kolei słabe zabezpieczenie smartfona może poskutkować ich kradzieżą. Wpływ na to może mieć również nieostrożność użytkowników, w tym korzystanie przez nich z niezabezpieczonych sieci Wi-Fi czy z oferty niesprawdzonych e-sklepów albo pobieranie z nieznanych źródeł aplikacji czy plików, które zawierają wirusy.
Kupujesz przez internet? Zobacz, jakie zagrożenia czyhają na Ciebie w sieci i jak możesz im przeciwdziałać >>
Na przykład uszkodzenie czy zgubienie telefonu służbowego albo przypadkowe skasowanie danych znajdujących się w nim może doprowadzić do utraty ważnych plików firmowych. Z kolei słabe zabezpieczenie smartfona może poskutkować ich kradzieżą. Wpływ na to może mieć również nieostrożność użytkowników, w tym korzystanie przez nich z niezabezpieczonych sieci Wi-Fi czy z oferty niesprawdzonych e-sklepów albo pobieranie z nieznanych źródeł aplikacji czy plików, które zawierają wirusy.
Kupujesz przez internet? Zobacz, jakie zagrożenia czyhają na Ciebie w sieci i jak możesz im przeciwdziałać >>
Telefon służbowy – zasady skutecznej ochrony i kontroli
W firmie potrzebna jest rozbudowana kontrola telefonu służbowego. Dzięki temu można zabezpieczyć się przed utratą danych firmowych. Podstawą są szkolenia dla pracowników i inne sposoby, o których piszemy poniżej.
Zobacz także: Jak stworzyć skuteczną ochronę danych na smartfonie?

Zobacz także: Jak stworzyć skuteczną ochronę danych na smartfonie?

Edukacja pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa
Wszystkich pracowników warto zapoznać z podstawowymi zasadami używania telefonów komórkowych. Należy ich uczulić na to, aby nawet na chwilę nie pozostawiali smartfonów bez nadzoru oraz ustawili funkcję lokalizacji urządzenia w razie jego zgubienia czy kradzieży. Dobrym pomysłem są cykliczne szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz sformułowanie polityki firmowej z tym związanej.
Stosowanie silnych haseł i PIN-u
Efektywna kontrola telefonu służbowego jest możliwa dzięki stosowaniu kodu PIN do odblokowywania sprzętu oraz silnych haseł do poszczególnych aplikacji czy serwisów internetowych. Każde hasło powinno być unikalne i składać się z różnych liter, cyfr oraz znaków specjalnych.
Korzystanie z zaawansowanych aplikacji antywirusowych i antyspamowych
Najlepszą opcją są płatne programy. Wielu producentów dysponuje ofertą dedykowaną dla firm. Nie można również zapomnieć o regularnej aktualizacji oprogramowania antywirusowego.
Tworzenie kopii zapasowych danych
Jest to ważne, aby zgubienie czy uszkodzenie telefonu służbowego nie doprowadziło do zupełnej utraty dostępu do plików. Warto ustawić automatyczną kopię zapasową danych w chmurze, na przykład Google Drive albo iCloud.
Jakie cechy powinien mieć bezpieczny internet dla firm i na co zwrócić uwagę przy jego wyborze? Sprawdź >>
Jakie cechy powinien mieć bezpieczny internet dla firm i na co zwrócić uwagę przy jego wyborze? Sprawdź >>
Unikanie wchodzenia w podejrzane pliki, wiadomości i linki
Każdy pracownik powinien zachować wyjątkową ostrożność podczas komunikacji z nieznanymi nadawcami i adresami mailowymi. Szczególną uwagę należy zwrócić na phishing, czyli podszywanie się przez hakerów pod znane osoby czy instytucje.


Warto też kupić odpowiedni telefon służbowy. Dual SIM czy czytnik linii papilarnych to technologie ułatwiające ochronę smartfona
Bezpieczeństwo danych firmowych może wzrosnąć, jeśli pracownicy będą wyposażeni w smartfony z innowacyjnymi funkcjami. Chodzi na przykład o Dual SIM (pozwoli korzystać na jednym telefonie z dwóch kart SIM – służbowej i prywatnej), zdalną blokadę urządzenia czy zabezpieczenia biometryczne.
FAQ
1. Czy pracodawca może śledzić telefon pracownika?
Tak, ale tylko za jego zgodą lub przy podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
2. Czy pracodawca może ukarać na podstawie monitoringu?
Tak, na przykład za spóźnienie do pracy albo nieprzestrzeganie procedur bezpieczeństwa.
3. Czy pracodawca może nagrywać rozmowy telefoniczne pracowników?
Tak, ale tylko za zgodą pracowników.
4. Jak wprowadzić monitoring rozmów telefonicznych pracowników?
Można użyć do tego specjalnego oprogramowania, na przykład CleverControl.
5. Czy numer telefonu służbowego to dane osobowe?
Tak, są to dane osobowe chronione przepisami prawa, w tym RODO.
6. Czy pracodawca może sprawdzać telefon służbowy?
Tak, ale tylko, jeśli jest to uzasadnione konkretnymi względami, na przykład bezpieczeństwa.