Poradnik dla użytkownika

Przetwarzanie danych osobowych przez operatorów – najważniejsze informacje

Po lekturze artykułu będziesz wiedział, co to jest przetwarzanie danych osobowych przez operatorów telekomunikacyjnych oraz jakie dane i działania ono obejmuje. Opiszemy ponadto, jakie są jego cele i jakie uprawnienia przysługują Ci w związku z nim.

Operatorzy komórkowi w ramach świadczonych przez siebie usług przetwarzają dane klientów. Jakie są zasady i cele przetwarzania danych przez te podmioty? Jakie wymogi są z tym związane, a także jakie uprawnienia przysługują Ci w odniesieniu do ochrony danych osobowych?
 
SPIS TREŚCI
 

Co to jest przetwarzanie danych osobowych?

Na gruncie RODO przetwarzanie danych osobowych dotyczy wszystkich operacji, które są realizowane w odniesieniu do takich danych. Mogą one mieć charakter zautomatyzowany lub ręczny. Zalicza się do nich:
 
  • zbieranie danych;
     
  • ich utrwalanie, porządkowanie i łączenie na różnych nośnikach;
     
  • przeglądanie i modyfikowanie takich danych oraz wykorzystywanie ich do określonych celów, na przykład marketingowych;
     
  • ich usuwanie czy niszczenie.
     
Zasady i cele przetwarzania danych, o których jest mowa w RODO, określa administrator danych. Warto dodać, że nie odnoszą się one do użytku prywatnego. Dotyczą bowiem działalności prowadzonej przez firmy, urzędy czy różnego typu instytucje (kulturalne, sportowe itp.).

Jak skutecznie ochronić dane przechowywane w telefonie? Poznaj sprawdzone sposoby >>

Co może obejmować przetwarzanie danych osobowych RODO przez operatorów telekomunikacyjnych?

Zasady przetwarzania danych osobowych przez operatorów telefonicznych powodują, że gromadzą oni różnorodne informacje, które pozwalają na identyfikację abonentów. Zwykle dotyczy to imion i nazwisk, adresów zamieszkania, numerów PESEL i telefonów czy adresów mailowych. Poza tym zbierane mogą być dane lokalizacyjne, a także historie połączeń i SMS-ów.

Bezpieczne hasło to jeden z najważniejszych sposobów na ochronę Twoich danych przed cyberprzestępcami. Sprawdź, jak je stworzyć >>

Zasady przetwarzania danych osobowych przez operatorów

Każdy operator telekomunikacyjny musi zadbać o ochronę gromadzonych przez siebie danych na temat abonentów, a także zapewnić skuteczną kontrolę dostępu do nich, aby wgląd miały tylko upoważnione przez administratora osoby. Ważne jest ponadto:
 
  • wdrażanie przez operatorów polityk bezpieczeństwa danych;
     
  • zapewnienie przejrzystości przetwarzania danych – wszelkie informacje z tym związane muszą być podawane w zwięzły, jasny i łatwo zrozumiały sposób;
     
  • minimalizowanie gromadzonych danych oraz ograniczenie celów ich przetwarzania.
     

Jakie mogą być cele przetwarzania danych osobowych przez operatorów?

Operatorzy telekomunikacyjni mogą gromadzić Twoje dane w związku z koniecznością wykonania umowy, na przykład, gdy kupisz abonament telefoniczny. W zależności od tego, co będzie przetwarzaniem danych osobowych, jego celem może też być wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze danych albo realizacja marketingu, w tym za pośrednictwem urządzeń mobilnych, jak smartfon. Często takim celem jest również ochrona żywotnych interesów osoby, której dane są gromadzone przez operatora.

Przetwarzanie danych osobowych przez operatorów – co trzeba wiedzieć? Lista - infografika

Jakie uprawnienia mają klienci operatorów, jeśli chodzi o przetwarzanie danych osobowych RODO?

Po przekazaniu swoich danych operatorowi zyskujesz liczne prawa związane z zarządzaniem takimi danymi. W każdym momencie możesz:
 
  • uzyskać do nich dostęp – obejmuje to możliwość ich skopiowania i zweryfikowania ich prawdziwości oraz sprawdzenia, w jaki sposób są przechowywane przez administratora;
     
  • sprostować je – jeśli są nieprawidłowe bądź niekompletne;
     
  • a nawet je usunąć – gdy nie są już potrzebne do realizacji celów, dla których zostały zebrane.
     
Przysługuje Ci ponadto prawo do sprzeciwienia się przetwarzaniu Twoich danych albo ograniczenia ich przetwarzania. Jest to możliwe, gdy są one wykorzystywane w sposób niezgodny z prawem lub do celów marketingu bezpośredniego albo gdy administrator danych osobowych ich już nie potrzebuje.

Sięgnij również po artykuł, w którym wyjaśniamy, czym jest i jak może wyglądać kradzież tożsamości w internecie oraz jak można ograniczyć ryzyko jej wystąpienia >>
 
Warto podkreślić, że rozwiązanie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie jest równoznaczne z wycofaniem zgody na przetwarzanie danych osobowych, na przykład w celach marketingowych. W ten sposób taką zgodę trzeba dodatkowo odwołać. Wystarczy wysłać danemu podmiotowi odpowiednie oświadczenie pocztą albo mailem, poinformować go o tym telefonicznie albo skorzystać z formularza dostępnego na jego stronie internetowej.

FAQ

1. Jakie mogą być cele przetwarzania danych osobowych?

Chodzi na przykład o wykonanie umowy, wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze danych czy realizację działań marketingowych.

2. Jaki jest cel RODO?

Dotyczy to zapewnienia wszystkim osobom dostępu i kontroli nad swoimi danymi, a także stworzenia skutecznych mechanizmów ich ochrony.

3. Kto ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych?

Jest to administrator danych osobowych. W jego charakterze może występować na przykład operator telekomunikacyjny.

4. Co to znaczy przetwarzanie danych?

To wszelkie czynności związane z gromadzeniem, modyfikowaniem czy wykorzystywaniem danych osobowych, które są podejmowane przez podmioty gromadzące informacje na temat swoich klientów.

5. Na czym polega przetwarzanie?

Może obejmować zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, porządkowanie, rozpowszechnianie czy niszczenie danych osobowych.

6. Co to jest usługa przetwarzania danych?

Obejmuje magazynowanie i zarządzanie danymi w ramach chmury obliczeniowej, czyli w środowisku wirtualnym. W jej ramach można gromadzić i uzyskiwać dostęp do danych prywatnych czy firmowych za pośrednictwem urządzeń łączących się z siecią.

Inne artykuły z tej kategorii