Informacje i pomocPorady dla rodziców

T-Mobile jest sygnatariuszem dwóch porozumień branżowych dotyczących zwiększenia bezpieczeństwa korzystania z usług telekomunikacyjnych przez dzieci i młodzież: 'Kodeksu dobrych praktyk w zakresie bezpiecznego korzystania z telefonów komórkowych' oraz 'Mobile Alliance against Child Sexual Abuse'.

Biorąc pod uwagę możliwość jeszcze lepszego zabezpieczenia dzieci oraz młodzieży przed treściami niepożądanymi w Internecie oraz w celu poprawienia koordynacji działań w tym zakresie na poziomie krajowym, T-Mobile Polska S.A postanowiła również przystąpić do ‘Porozumienia na rzecz bezpieczeństwa dzieci w Internecie’.

Sądzimy, że możliwość współdziałania środowiska telekomunikacyjnego, dostawców treści oraz innych podmiotów zaangażowanych na rynku ICT przyczyni się do poprawienia bezpieczeństwa Internetu, jako jednego z najważniejszych obecnie mediów informacyjno-społecznych.

Szanowni Państwo,

Według danych Komisji Europejskiej, prawie 50% 10-latków w Unii posiada własny aparat telefoniczny. U 16-latków odsetek ten sięga zaś aż 95%.

Posiadanie telefonu komórkowego to korzyść zarówno dla dziecka, jak i dla rodzica, ponieważ dzięki temu w dowolnym momencie mogą się ze sobą kontaktować.

Rozwój technologii mobilnych niesie ze sobą jednak także wiele zagrożeń, związanych z dostępem młodych ludzi do treści szkodliwych, nielegalnych.

Dostrzegając konieczność ochrony dzieci i młodzieży przed takim rodzajem treści, T-Mobile Polska S.A, wraz z innymi operatorami w Polsce, podpisała porozumienie „Kodeks dobrych praktyk w zakresie bezpiecznego korzystania z telefonów komórkowych”.

T-Mobile posiada w swojej ofercie usługi pozwalające zachować bezpieczeństwo użytkowania telefonu przez dzieci i młodzież. Obecnie pracujemy nad dostarczeniem Państwu dodatkowych rozwiązań, umożliwiających kontrolę treści docierających do tej grupy odbiorców.

Zachęcamy do zapoznania się z oryginałem dokumentu. Dalej znajdą Państwo informacje o tym, w jaki sposób wytłumaczyć dziecku zasady bezpiecznego korzystania z telefonu, a także zbiór podstawowych terminów związanych z korzystaniem z telefonu i Internetu.

W jaki sposób nauczyć nasze dziecko bezpiecznego korzystania z telefonu komórkowego?

W rozmowie z konsultantami sieci T-Mobile poinformuj, że chcesz wybrać telefon dla dziecka.
Konsultant pomoże wybrać aparat w przystępnej cenie, jak również odpowiednią taryfę, najlepiej w systemie pre-paid (T-Mobile na kartę lub Mix). Dzięki temu będziesz miał możliwość kontrolowania rachunków dziecka.
Poinformuj dziecko, jaką kwotą będziesz co miesiąc doładowywać konto – dzięki temu nauczy się także gospodarowania pieniędzmi.
Zwróć uwagę na funkcje telefonu: aparat, kamerę, możliwość połączenia z Internetem, odtwarzacz MP3 i bluetooth. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, z jakich funkcji i w jakim celu może korzystać.
Zwróć uwagę dziecka na fakt, że telefon, mimo wielu innych funkcji, ma służyć przede wszystkim do kontaktu z Tobą. Ma on stwarzać poczucie bezpieczeństwa dla obu stron, związane z możliwością nawiązania kontaktu w każdej chwili.
Wyjaśnij dziecku, że nie powinno chwalić się publicznie nowym telefonem, ponieważ może narazić się na niebezpieczeństwo napaści i kradzieży, jak również nie używać go w miejscach potencjalnie niebezpiecznych.
Poza względami bezpieczeństwa, użyj również argumentu, że koleżanki i koledzy powinni nasze dziecko lubić i szanować za to, kim jest, a nie za to, jaki posiada telefon – ta prawda zawsze przyda się w życiu.
Przy okazji porozmawiaj z dzieckiem o zasadach kultury osobistej. Poinformuj o miejscach, w których należy koniecznie wyłączyć lub wyciszyć telefon (szkoła, teatr etc.) Jakiekolwiek odpowiadanie na SMS-y czy oddzwanianie, nawet do Ciebie, np. w czasie zajęć szkolnych, musi zostać odłożone na czas przerwy.
Okazja czyni złodzieja. Także, jeżeli chodzi o telefon komórkowy.
Najlepiej nie kupuj dziecku drogiego modelu telefonu. Decyzja należy jednak do Ciebie. Jeśli z jakiś powodów nie chcesz odmawiać dziecku posiadania najnowszej wersji aparatu, tym bardziej wciąż przypominaj i tłumacz, że nie należy chwalić się telefonem.
Wskaż również dziecku bezpieczne miejsce do przechowywania aparatu (np. zapinaną kieszeń lub specjalne etui, przymocowane do paska spodni, zakryte bluzą czy swetrem) . Dodatkowa korzyść – tak schowany telefon na pewno się nie zgubi.
Naucz dziecko gospodarowania jego własnymi środkami. Wytłumacz dlaczego zawsze powinno zostawić na koncie rezerwę, wystarczającą na szybkie połączenie się z Tobą (choćby wysłanie wiadomości SMS). Jeśli dziecko próbowało się z Tobą skontaktować, oddzwoń jak najszybciej.
Z telefonu komórkowego na terenie całej Unii Europejskiej można zadzwonić pod bezpłatny numer 112 i otrzymać fachową pomoc, tak ważną w sytuacjach zagrożenia.
Osoby pracujące pod tym numerem zawsze pomogą Tobie i Twojemu dziecku. Są w stanie zlokalizować telefon i dzięki temu dojechać do dziecka nawet, jeżeli samo nie potrafi określić miejsca swojego pobytu.
Z numerem 112 należy łączyć się tylko w sytuacji realnego zagrożenia. Nigdy dla zabawy! Można w ten sposób uniemożliwić pomoc osobie, która rzeczywiście jej w tym czasie potrzebuje.
Warto również zapisać wszystkie najważniejsze numery alarmowe i umieścić je w widocznym dla dziecka miejscu w domu (np. na lodówce). Należy wpisać je również w telefonie, koniecznie w funkcji „proste wybieranie”.
Warto dodać do listy kontaktów w telefonie Twoim i Twojego dziecka jeden szczególny wpis: ICE.
ICE to skrót angielskiego zwrotu „In Case of Emergency” (pol. „w nagłym wypadku”). Na całym świecie użytkownicy telefonów dodają ten wpis, aby w nagłych wypadkach umożliwić np. ratownikom odnalezienie w telefonie osoby, którą należy powiadomić w pierwszej kolejności. Częstą praktyką jest wpisywanie kilku numerów (ICE1, ICE2, ICE3...) tak, aby w przypadku niedostępności jednej osoby móc skontaktować się z inną.
Szczególnie dzieci i młodzież chętnie grają w gry komputerowe, czatują w Internecie, wysyłają maile i piszą na forach. Wyjaśnij, dlaczego nie należy ufać znajomym poznanym w wirtualnej rzeczywistości. Uświadom, jakie zagrożenia może spowodować podawanie obcym szczegółowych informacji o sobie, w tym numeru telefonu. Bądź zawsze na bieżąco, jak najczęściej rozmawiaj z dzieckiem. Pytaj o zainteresowania i przyjaciół, zwłaszcza o znajomych poznawanych przez Internet.
Niechciane wiadomości SMS (SPAM), to tylko jedno z najmniejszych zagrożeń spowodowanych nieostrożnym podaniem numeru telefonu w Internecie.
Zwróć uwagę na pojawiające się na wyświetlaczu telefonu nieznane numery. Dziecko nie powinno ich odbierać.
Jeśli już odbierze taki telefon - absolutnie nie powinno podawać jakichkolwiek danych (w tym przedstawiać się pełnym imieniem i nazwiskiem).
Dziecko nie powinno też kontynuować rozmowy z żadną obcą osobą (uczciwy dorosły zapewne sam nie będzie chciał rozmawiać z dzieckiem!) i rozłączyć się.
Powiedz dziecku, że ma ciebie informować o takich połączeniach. W razie potrzeby możesz oddzwonić i osobiście sprawdzić czego dotyczyła sprawa.
Dziecko powinno również wiedzieć, aby w żadnym wypadku nie pożyczać obcym swojego telefonu. Wyjaśnij, że zwłaszcza osoby dorosłe nie mają prawa prosić o taką przysługę dziecka, więc nie musi się ono czuć niezręcznie, jeśli do tego dojdzie.
Korzystając z poczty e-mail można otrzymać niechciane i szkodliwe wiadomości, które mogą zawirusować komputer.
W przypadku telefonu, zwróć uwagę dziecka na nieznane wiadomości, o „dziwnej” treści, które mogą pochodzić z nielegalnych źródeł i zawierać nielegalne treści.
Warto zachować szczególną ostrożność w tzw. Numerach Premium, zaczynające się od 7 lub 9 – kosztują one dużo więcej, niż zwykły SMS lub połączenie głosowe. Dziecko nie powinno korzystać z tego typu usług.
Przypomnij, że każde połączenie z Internetem kosztuje. Nawet, jeżeli dziecko ostatecznie nie zdecyduje się na pobranie np. dzwonka czy gry.
Jeśli chcesz umożliwić dziecku ściąganie dzwonków czy gier, wyjaśnij, że trzeba robić to tylko za pośrednictwem sprawdzonych stron.
Naucz dziecko mądrze wykorzystywać telefon. Użytkując go, nie powinno krzywdzić innych osób, np. robić zdjęć czy kręcić filmów, bez zgody zainteresowanych.
„Odkrywanie” różnych funkcji w telefonie, jest dla dziecka z pewnością bardzo ciekawym zajęciem. Postaraj się mu w tym towarzyszy. Będzie to dobra okazja do wspólnego spędzania czasu. Pod Twoim okiem pozostanie również miłą, bezpieczną i niedrogą zabawą.

Zrozumieć nowoczesne dziecko

Starsze dzieci i młodzież na ogół bardzo dobrze orientują się w osiągnięciach nowoczesnych technologii i sprawnie operują nazwami współczesnych rozwiązań, które dla niejednego dorosłego brzmią obco. Dlatego warto przyswoić kilka pojęć, dotyczących najczęściej używanych funkcji w telefonie komórkowym.

Technologia bezprzewodowej komunikacji między różnymi urządzeniami (np. telefonami, komputerami, drukarkami itp.) Niezwykle popularna dzięki temu, że przesyłanie danych przy jej pomocy jest darmowe i w miarę proste. Urządzenia dostępne na rynku mają najczęściej zasięg do 10m.
Jest to jeden z języków programowania. W telefonach komórkowych wykorzystywany głównie do tworzenia gier na komórkę i w różnego typu aplikacjach użytkowych, np. Gadu-Gadu, T-Mobile Muzyki.
Cyfrowy format zapisywania dźwięku. Pozwala na zapisywanie i przechowywanie na karcie pamięci telefonu komórkowego ulubionych nagrań. Telefon komórkowy może więc być również używany jako odtwarzacz muzyki.
Rozwiązanie umożliwiające dostęp do Internetu urządzeniom o słabszych parametrach technicznych (np. prędkość łącza, ograniczenia techniczne) – w tym starszym modelom telefonów komórkowych. Obecnie większość aparatów posiada już możliwość obsługi połączeń internetowych. Jednak WAP, dzięki swojej prostocie i przesyłaniu małej ilości danych, wciąż jest wykorzystywany. Korzystanie z niego jest szybsze i przez to tańsze, niż ze stron www z dużą ilością obecnej na nich grafiki.
Strona internetowa, na której chronologicznie umieszczane są wpisy tworzone przez Autora, które inni użytkownicy mogą następnie komentować. Blog najczęściej ma charakter internetowego pamiętnika, ale jego zastosowania mogą być także szersze (fotoreportaże z podróży, opisy ciekawych miejsc w danym mieście). Najpopularniejsze serwisy blogowe w Polsce to: www.blog.pl, www.blog.onet.pl, www.blox.pl
Forma rozmowy prowadzonej najczęściej w Internecie, na specjalnych stronach. Strona taka podzielona jest na osobne pokoje tematyczne, w których osoby rozmawiają na dany temat, pisząc swoje wypowiedzi na ekranie komputera.
Poczta elektroniczna. Usługa dostępna do niedawna tylko w Internecie, a obecnie również w telefonie komórkowym. Dzięki niej możliwe jest szybkie przesyłanie wiadomości między użytkownikami. Do takiego listu można dołączyć załączniki (np. zdjęcia, filmy, pliki muzyczne).
Wiadomość multimedialna wysyłana z telefonu komórkowego na inny telefon lub adres e-mail. Funkcja MMS umożliwia wysyłanie zdjęć, plików graficznych, muzycznych lub wideo. Ograniczenie w wielkości pojedynczej wiadomości MMS to 300kB. Praktycznie każdy nowy telefon posiada obecnie tę funkcję.
Krótkie wiadomości tekstowe, przesyłane między telefonami komórkowymi. Najczęściej taka wiadomość ma do 160 znaków. W przeciwieństwie do MMS-a, tutaj nie można załączyć żadnego dodatkowego elementu, np. zdjęcia.
SMS, MMS lub połączenie głosowe, wykonane na specjalny numer, o podwyższonej płatności. Warto sprawdzić ją w odpowiednich cennikach usług T-Mobile. W przypadku SMS jest to najczęściej cztero- lub pięciocyfrowy numer, zaczynający się cyfrą 7, lub 9. Cena SMS-a lub MMS-a Premium powinna być komunikowana przed jego wysłaniem. W przypadku połączeń głosowych numery Premium zaczynają się zwykle od 7…,*7…,701….
Najogólniej – niechciana wiadomość dostarczana na e-mail lub telefon. Często spotykany także w komunikatorach. Jest to źródło potencjalnych zagrożeń zarówno ze strony wirusów zawartych w takich wiadomościach, jak również próby „wyłudzenia” poufnych informacji od nieostrożnego użytkownika Internetu ( np. numerów kont bankowych, poufnych danych osobowych etc.)
Możliwość rozmowy i jednoczesnego oglądania rozmówcy na wyświetlaczu telefonu. Aby poprawnie obsługiwać połączenia wideo, telefon powinien posiadać kamerę wideo.

Usługi dla rodziców i dzieci

Usługa umożliwia zlokalizowanie miejsca pobytu dziecka.
Rejestracja jest darmowa. Klient nie ponosi również żadnej opłaty abonamentowej. Opłata naliczana jest dopiero w momencie korzystania z usługi czyli lokalizowania dziecka.

Dowiedz się więcej >
Już jestem to bezpłatna usługa SMS wysyłana do osoby dzwoniącej i informująca o tym, że numer, z którym próbowaliśmy się połączyć, jest już dostępny. SMS będzie wysłany wtedy, kiedy nasz rozmówca miał wyłączony telefon lub znajdował się poza zasięgiem sieci.

Dowiedz się więcej >
To bezpłatna usługa informująca o próbie połączenia z nami kiedy: - byliśmy poza zasięgiem sieci - mieliśmy wyłączony telefon - prowadziliśmy inną rozmowę i mieliśmy zajęty numer.
Dzięki niej rodzice wiedzą, że dziecko próbowało się z nimi skontaktować i powinni jak najszybciej do niego oddzwonić.

Dowiedz się więcej >
Jeżeli dziecku zabrakło środków na koncie, a rodzice nie mają w danym momencie możliwości kupienia nowego kuponu doładowującego, mogą zasilić konto dziecka ze swojego telefonu abonamentowego lub z konta internetowego.

Szczegółowe informacje na temat sposobów doładowań znajdują się na stronach:
http://www.t-mobile.pl/pl/dlaciebie/oferta/na-karte/doladowania
Bieżące koszty realizowanych połączeń dziecka można na bieżąco śledzić w Biurze Obsługi Abonenta lub Biurze Obsługi Użytkownika. Wystarczy zalogować się na stronie głównej www.t-mobile.pl
Kod IMEI to indywidualny kod dla każdego aparatu telefonicznego. Gdy klient zgłosi kradzież lub zagubienie telefonu i poda kod IMEI, operator jest w stanie natychmiast zablokować aparat, uniemożliwiając w ten sposób użytkowanie go przez osoby trzecie.
Aby sprawdzić kod IMEI należy wpisać w swoim telefonie kombinację symboli *#06#. Kod IMEI pojawi się wówczas na ekranie.
Często kod IMEI drukowany jest również na opakowaniu nowego telefonu.
Bezpłatna usługa włączana na życzenie Abonenta, umożliwiająca zablokowanie połączeń głosowych na numery o podwyższonej płatności rozpoczynające się od: *7, *4, 701, 703, 704, 708. Usługa dostępna jest dla Abonentów sieci T-Mobile (z wyłączeniem Użytkowników systemu T-Mobile na kartę oraz Abonentów systemu Mix).

Usługę można włączyć: po zalogowaniu się na stronie www.t-mobile.pl (w sekcji Mój T-Mobile), przez automatyczny system zmian Automatyczne BOA pod numerem 602 900 (połączenie bezpłatne), z pomocą Konsultanta Biura Obsługi Abonenta pod numerem 602 900 (opłata za połączenie zgodna z cennikiem).
Blokada 18+ jest bezpłatną usługą pozwalającą na zablokowanie dostępu do serwisów o podwyższonej opłacie zawierających treści „Dla dorosłych". Dzięki niej:
  • Zablokowana zostaje możliwość wykonywania połączeń na numery o podwyższonej płatności rozpoczynających się od: *7x8, *7x9, *4x8, *4x9 (usługa nie blokuje możliwości połączenia z biurem numerów TPSA i biurem numerów sieci T-Mobile i połączeń na numery 700, 703, 704, 708).
  • Zablokowany zostaje dostęp do płatności WAP Premium do elementów oznaczonych przez T-Mobile Polska S.A jako zawierające treści „Dla dorosłych".
  • Zablokowany zostaje dostęp przez SIMextra do serwisów z treściami "Dla dorosłych".
  • Zablokowany zostaje dostęp do numerów SMS Premium rozpoczynających się od: 7x8, 7x9, 9xx8, 9xx9, na których oferowane są usługi z treściami "Dla dorosłych".
  • Zablokowany zostaje dostęp do numerów MMS Premium rozpoczynających się od: 9xx8, 9xx9, na których oferowane są usługi z treściami "Dla dorosłych".
Usługę można włączyć:
  • po zalogowaniu się na stronie www.t-mobile.pl (w sekcji Mój T-Mobile),
  • z pomocą Konsultanta Biura Obsługi Abonenta pod numerem 602 900 (opłata za połączenie zgodna z cennikiem) lub Biura Obsługi Klienta T-Mobile na kartę *9602 (połączenie bezpłatne).
Sieć Rodzinna to usługa, która umożliwi użytkownikom sieci T-Mobile zdefiniowanie grupy, w której prowadzenie rozmów w kraju będzie bezpłatne. Grupa może składać się maksymalnie z sześciu uczestników, z których każdy otrzymuje 2 000 minut na rozmowy wewnątrz Sieci Rodzinnej. O jej wielkości decyduje sponsor wysyłając zaproszenia do uczestników, którzy po jego zaakceptowaniu otrzymają pakiet minut. Miesięczny koszt dla sponsora sieci dwuosobowej to 15,13 zł, a poszerzenie jej o kolejny numer zwiększa abonament o 10 złotych, do maksymalnie 55,45 złotych za sześciu uczestników. Użytkownicy usług przedpłaconych (prepaid, na kartę) mogą korzystać z pakietu minut nawet po wyczerpaniu środków na koncie pod warunkiem posiadania aktywnych rozmów wychodzących.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie:
http://www.t-mobile.pl/pl/dlaciebie/obsluga-klienta/uslugi/siec-rodzinna

W obronie przed niepożądanymi treściami

Treści nielegalne według polskiego prawa to:

  • Prezentowanie treści pornograficznych w taki sposób, że może to narzucić ich odbiór osobie, która sobie tego nie życzy (art. 202 § 1 K.k.)
  • Prezentowanie małoletniemu poniżej lat 15 treści pornograficznych lub udostępniania mu przedmiotów mających taki charakter albo rozpowszechniania treści pornograficznych w sposób umożliwiający mu zapoznanie się z nimi (art. 202 § 2 K.k.)
  • Utrwalanie, sprowadzanie, przechowywanie i posiadanie treści pornograficznych z udziałem małoletniego poniżej 15 lat (art. 202 § 4 i 4a K.k.)
  • Produkowanie, utrwalanie, sprowadzanie czy też publiczne prezentowanie w celu rozpowszechniania treści pornograficznych z udziałem małoletniego poniżej 18 r.ż. (art.202 § 3 K.k.).
  • Rozpowszechnianie treści pornograficznych związanych z prezentowaniem przemocy lub posługiwaniem się zwierzęciem (art.202 § 3 K.k.)
  • Publiczne propagowanie faszystowskiego lub innego totalitarnego ustroju państwa lub nawoływanie do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość (art. 256 K.k.)
  • Publiczne znieważanie grupy ludności albo poszczególnej osoby z powodu jej przynależności narodowej, etnicznej, rasowej, wyznaniowej albo z powodu jej bezwyznaniowości (art. 257 § K.k.)

Jeżeli niechcianą treść znajdą Państwo na stronach sieci T-Mobile – prosimy o pilny kontakt pod numerami telefonów 602 900 (dla abonentów sieci T-Mobile) i 602 960 200 (dla użytkowników T-Mobile na kartę) lub pisemnie na adres: info@t-mobile.pl.

Również na stronie www.dyzurnet.pl znajdziecie Państwo formularz zgłoszenia w przypadku znalezienia w Internecie treści nielegalnych. Pracownicy dyzurnet.pl prześlą Państwa zgłoszenie do odpowiednich organów (w tym na Policję). Do powyższej organizacji można zgłaszać przypadki łamania prawa zarówno na stronach polskich, jak i zagranicznych dostawców Internetu.

Treści nieodpowiednie w Internecie powinny być zawsze poprzedzone stosownym komunikatem, ograniczającym dostęp do nich osobom nieletnim. Jeżeli jednak strona zawiera treści nielegalne (np. pornografię dziecięcą, rasizm, ksenofobię) również zgłoś ten fakt na www.dyzurnet.pl. Pracownicy wskazanej organizacji skontaktują się z właścicielami serwisu z żądaniem stosownych zmian w architekturze strony, a w razie nieprzestrzegania ich zaleceń, przekażą sprawę odpowiednim organom.